יחידת־הוראה

  • שם הקורס:

     חינוך אמנותי בגיל הרך

     

    "Every child is an artist. The problem is to remain an artist once they grow up"

     (Pablo Picasso)

     

    פרטים מזהים:

    שם המרצה: אולריקי אבדאח-קריסטמן

    סוג הקורס: שיעור וסדנה

    היקף הקורס:1 ש"ש(הסבה)/2 ש''ש(סדיר)

    משך הקורס: סמסטריאלי/ שנתי

    שנת הלימודים: א'                                    

    מסלול הקורס: גיל הרך

    רכיב הכשרה: אמנות פלסטית

    תנאי קדם:

    אין

    מטרות הקורס:-

    - הכרת מטרות החינוך להבעה וליצירה בתחום האמנות לגיל הרך

    - פיתוח ההבנה למקום היצירה ולחשיבותה בהתפתחות הילד

    - טיפוח מודעות חושית ורגשית אסתטית

    - ללמד חשיבות האמנות בחיי הילד ותרומתה להתפתחותו

    - להכיר את מטרות החינוך להבעה וליצירה בתחום האמנות

    - להכיר את שלבי ההתפתחות היצירתית של הילד

    - ללמוד את דרכי ההוראה-ועקרונותיה בחינוך לאומנות לילדים בגילאי 6-0 שנים

    - הקניית כלים לעידוד היצירתיות בגיל הרך

    - מתן אפשרות התנסות בחומרי יצירה ובפעילויות יצירתיות המתאימים לגיל הרך

    פירוט  תכני הלימודים:-

    - חינוך אמנותי בגיל הרך – מה זה אמנות הילד?

    - יצירתיות וחשיבה יצירתית

    - פעילויות לטפוח מודעות חושית ורגשית אסתטית

    - תכנון מערך שיעורים בחינוך האומנותי ( נושאים העוסקים בערכים:

    1 .של ציור(צבע, קו,צורה...), 2.בהתרחשויות( חגים,עונות שנה...)

     ו3. בתכנים(עץ,נוף, בעלי חיים, ילדים, תרבות וסביבה...)

    - התפקוד המחנכת בתהליך העבודה ודרכי עבודה

    - התנסות בחומרי יצירה ופעילויות יצירתית

    - שלבי ההתפתחות היצירתית של הילד

    - התפיסה חזותית אצל ילדים

    - שיטות חלופיות של חינוך לאמנות(מונטסורי,רג'יו אמיליה, וולדורף...)

    - מודעות סביבתיות – פעילויות עם מוצרים ממוחזרים

    - חיבור בין אמנות ודרמה,מוסיקה, תנועה ושפה

    - פרויקט סופית – בניית תערוכה

    דרכי הוראה והלימוד:-

    -      הרצאות ודיונים כיתתיים

    -      דיווח ביבליוגראפי

    -      התנסות בחומרים

    -      עריכת מערכי שיעור באומנות

    -      עבודות אישיות, קבוצתית ואינדיבידואלית

    דרכי שילוב התיאוריה והמעשה בקורס:

    -יישום הידע התיאורטי שנלמד בתחילת כל שיעור, דרך יצירת

      פעילות אמנותית על ידי הסטודנטיות.

    -הכנת תוכנית לימודים המתייחסת לרעיונות תיאורטיים

      ומעשיים וחוויות של התלמידים במהלך הקורס

    -      תערוכה בסוף הקורס

    חובות הקורס ושקלול הציון:

    -      השתתפות פעילה 10%

    -      תיק עבודה 50%

    -       פרויקט סופית 40%

    פרטי המרצה:

    -      מס' חדר:510

    -      מס' תא:13

    -      שעת קבלה:

    -      מ''ל : Abdah67@hotmail.com

     

    ביבליוגרפיה:

    ·      חובה:

    ·      אגס,ר., ונווה, ע.(1991), טיפוח היצירה וההבעה בחומרים בגיל הרך,

     ירושלים:משרד החינוך, עמ'  15-182

    ·      דיקינס, רוזי, (2006), ספר האומנות לילדים, קריאת גת ישראל

    ·      וימר, מיכל. (2007), ציורים מדברים – כלים ושיטות להבנת ציורי ילדים,תל-אביב

    ·      האס, מ.(1998),ילד הגן מתנסים ומבטאים בחומרי אומנות, קריית

    ·       ביאליק:אח, עמ' 49-147

    ·      יפה, נעמי, (2015), אמנות -  תרבות חזותית, מדינת ישראל, משרד החינוך, המינהל הפדגוגי,

    אגף א' מוסדות חינוך,האגף לחינוך קדם יסודי, תוכנית ביניים ליישום נושאים נבחרים בתחומי

    החינוך לאמנויות בגיל הרך, ירושלים

    ·      מירון, חנה, (1991) דיאלוג בין ילדים לבין אומנות מודרנית ישראל,

     עמ' 86-115

    ·      מירון, חנה, משרד החינוך התרבות והספורט, ילדים נפגשים עם

     יצירות אומנות, מדריך לגננות, למורה ולהורים, ירושלים

    ·      משרד החינוך (1995),תכנית מסגרת לגן הילדים: הממלכתי

     והממלכתי-דתי הערבי והדרוזי(גילאי 3-6), ירושלים, עמ'  2-142

    ·      קוהל, מ.,(1994),אומנות לילדי הגן: זהו התהליך ולא המוצר,

    ·       קריית ביאליק:אח,עמ'3-255

    ·      צרפתי,מ., (2000)ת אומנות הילד – הגשה חומרי יצירה בילדות המוקדמת. ירושלים

    -      United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO), Road Map for Arts Education: Building Creative Capacities for 21st Century, Lisbon 2006

    ·      د. محمد خليل احمد ابو الرب , (2010), التربيه الفنيه وطرائق تدريسها , الشركه العربية المتحدة للتسويق والتوريدات , القاهرة

    ·      د.خابد محمد السعود (2010) طرائق تدريس التربية الفنية , دار وائل للنشر والتوزيع , عمان

    ·      محمد بدارنة,(1998),زاد النجوم ,فن وأدب وعلوم, القدس

    ·      ريتا غريب,محمد بدارنة,(1998) ,الأزياء الشعبية الفليسطينية, القدس

    ·      محمد حسين جودي,, (1998) ليم الفن الاطفال, عمان ,

    ·      د. محمد محمود الحيلة

    רשות:

    ·      אורן רוני,(2001), סודות של פלסטילינה פרק 1+2, ישראל

    ·      ד'' סוס,(1996), הימים הצבעונים שלית ישראל, תרגום מאנגלית

    ·      האס. מ(1992) צבעי ידיים לילדי הגן .קריית טבעון. המכון לשיפור

     דרכי ההוראה אורנים.

    ·      כפרי.ח וארדין,ר.(1992) אוגדן רעיונות להפעלה בגיל הרך.ירושלים:

     משרד העבודה והרווחה.

    ·      צרפתי,מ.(2000) אמנות הילד-הגשת חומרי יצירה בילדות המוקדמת.

     תל-אביב.מאה-המכון לאמצעי הוראה

    ·      الدكتور محمد عبد المجيدفضل,8)200 ,(التربية الفنية,الرياض ,المملكة العربية السعودية

    ·      عفاف اللبابيدي,(1998) ,تعليم الفن الاطفال,عمان الاردن

    ·      محمد محمود الحيلة,)1998 (,التربية الفنية وأساليب تدريسها ,عمان,الاردن

    -  Loewenfeld,V. (1971), Creative and mental growth, London, Macmillan Pub

    - Silberstein-Sterfer, Muriel /Mablen  Jones,(2003), Art Together, New York

    - Mark o’Hara, (2004), Teaching 3-8, Meeting the Standarts for Initial Teacher Training and Introduction, Second Edition, London, New York

    - Bernadette Duffy,(1998), Supporting Creativity and Imagination in the Early Years, Philadelphia

     

    Search for Material on Childhood-Education:

    www.cms.education.gov.il

    www.Academia.edu

    www.EarlychildhoodNews.com

    www.ganyeladim.co.il

    www.gilrach.co.il

    www.creativewithkids.com

  • תצוגההסתרה

  • הקליקו על כותרת יחידת ההוראה כדי להציג או להסתיר אותה.